Tips Kurus Selepas Bersalin, Selamat Untuk Ibu Menyusu

“Berat naik mendadak masa mengandung, boleh ke nak slim semula macam zaman anak dara?”

“Menyusu anak mesti lapar giler-giler, macam mana aku nak diet?”

“Baby dah 6 bulan, orang dok tnya, ada isi lagi ke? nangis bucu katil!!”

Memang impian setiap wanita ingin sentiasa memiliki tubuh langsing dan menawan. Tetapi proses kehamilan menyebabkan tubuh mengalami penuaan lebih cepat dan risiko kegemukan antara yang paling merisaukan. Apakah tips kurus selepas bersalin yang selamat untuk ibu menyusu? 

tips kurus selepas bersalin

Mengapa Berat Susah Turun Selepas Bersalin?

Sebelum saya bagi tips kurus selepas bersalin, saya ingin kongsikan mengapa berat badan susah sangat nak turun selepas melahirkan. Kadang-kadang orang luar faham keadaan kita tetapi kita berperang dengan emosi sendiri, hilang keyakinan diri akibat berat badan bertambah. 

1. Skip sarapan.

Tahukah anda sarapan adalah paling penting untuk menjana tenaga harian anda? Sarapan juga membantu menjana metabolisma tubuh untuk bekerja lebih efisyen sepanjang hari.

Dengan kehadiran bayi, awal pagi anda mungkin lebih tertumpu kepada bayi. Namun anda boleh meminta suami menyediakan sarapan seringkas. Semangkuk oat dengan buah buahan atau roti telu pun Ok!

2. Kurang tidur

mengantuk

Dalam pantang biasanya ibu kurang tidur dan rehat kerana melayan keperluan bayi yang baru lahir. Waktu rehat yang tidak mencukupi,paras kortisol akan meningkat dan menyebabkan metabolisma tubuh terganggu. Oleh itu tubuh tidak dapat membakar kalori dengan efisyen.

Kawal stess dan elakkan kafein untuk menstabilkan paras kortisol dalam tubuh.

3. Waktu makan tidak menentu

Sebagai ibu yang baru melahirkan, anda akan menjadi multitasking. Perkara ini kadang-kadang menyebabkan kita tak sempat nak makan pada waktu yang sepatutnya atau lupa terus nak makan.Kebiasaannya ibu tidak dapat makan dengan “normal” dengan kehadiran anak kecil.Namun jangan pula anda bergantung kepada snek ringan untuk mengalas perut. kerana snek tidak mempunyai kualiti kalori yang baik untuk keperluan tubuh.

4. Makan tengah malam

Kadang kala tengah malam adalah waktu lapang anda dan waktu anda membalas dendam dengan perut. Anda mula mengambil makanan yang banyak sehingga kenyang dan tidur. Hal ini menyebabkan anda cepat gemuk!

Pilih makanan dengan kalori yang rendah dan mengenyangkan seperti salad, buah-buahan atau yogurt bagi diet sihat anda.

5. Makan sambil berdiri.

makan berdiri

Credit gambat : popsugar.com

Bukan makan berdiri, kadang kala terpaksa makan berlari bila anak kecil tiba-tiba menangis. sampai thap, bayi jiran menangis pun kita ingat bayi kita yang menjerit. 

Menurut kajian yang dibuat oleh laman web PopSugar, tabiat makan berdiri ni memnjadi punca kita akan makan secara berlebihan tanda kita sedari.

6. Mengabaikan kesihatan.

Benar, bayi yang baru lahir adalah segala-galanya bagi anda. namun begitu, ia bukan alasan anda untuk mengabaikan kesihatan dan penampilan anda. Sebenarnya, kesihatan anda sama penting dengan kesihatan bayi malah lebih lagi. Kerana andalah penjaga mereka.

Tips Kurus Selepas Melahirkan, Selamat Untuk Ibu Menyusu.

slim dan menyusu

Walau apapun matlamat anda, bersederhanalah dalam diet anda. Pastikan tips kurus yang anda amalkan sesuai dengan kebolehan anda dan tidak terlalu ekstrim. Kepada ibu menyusu, keutamaan anda adalah menghasilkan susu yang berkhasiat kepada bayi anda. Malah menyusukan bayi adalah antara tips yang paling efisyen untuk ibu selepas bersalin untuk menurunkan berat badan.Tips lain untuk kurus selepas bersalin:

  1. Memberikan penyusuan ekslusif selama 6 bulan
  2. Berbengkung. Ia membantu untuk membentuk semula perut yang menggelebeh selepas bersalin
  3. Berpantang dengan disiplin.
  4. Bertungku
  5. Memilih diet yang sihat.
  6. Mengambil supplement untuk menampung keperluan nutrisi yang sangat diperlukan oleh ibu menyusu.

Seperti yang kita tahu, ibu menyusu akan menghadapi pelbagai cabaran antaranya mudah letih dan stress. Mana tidak nya, suatu perubahan besar dalam rutin harian apabila bergelar ibu.  Makan tak menentu, masa tak terurus. Nak kurus??langsung tak sempat nak fikir.Bayi dah 6 bulan baru sedar berat tak turun-turun.

Percayalah bahawa  ibu menyusu sangat memerlukan nutrisi secukupnya untuk menampung keperluan tubuh? Oleh itu, Set Menyusu Shaklee adalah pilihan terbaik ibu menyusu yang ingin mendapatkan berat badan unggul sekaligus tampak lebih sihat, kurus dan menawan walaupun sudah beranak 4!!

set-penyusuan-dan-kurus-shaklee

Sumber gambar : yourfabulousmama.net
Bagi ibu-ibu yang serius ingin menurunkan berat badan di samping menyusu bayi, saya galakkan anda untuk ambil Set Penyusuan dan Kurus Shaklee yang lengkap. Mengapa ia perlu lengkap? hal ini keranaset ini terdiri daripada gabungan produk yang lengkap daripada segi nutrisi untuk ibu berpantang dan menyusukan bayi.

Set Penyusuan dan Kurus Shaklee ini mengandungi 7 jenis produk yang terdiri daripada:

  1. Vitalea
  2. Vitamin C
  3. Bcomplex
  4. Alfalfa Complex
  5. Ostematrix
  6. ESP
  7. Lecithin

Setiap satu suplemen ini mempunyai fungsi tersendiri dalam membantu ibu-ibu yang menyusukan anak menurunkan berat badan. Kelebihan bagi ibu yang menyusu bayi ni, secara automatik 500 kalori dibakar setiap hari. Tak perlu untuk berlari 1 jam macam orang lain. Mudah sangat kan? Suplemen di atas membantu mempermudahkan urusan seharian kita.

Secara ringkasnya, 7 kelebihan Set Lengkap Penyusuan Dan Kurus Shaklee adalah :

  • Membantu penghasilan susu yang lebih cepat,banyak dan pekat
  • Menjadikan tubuh ibu sentiasa cergas dan bertenaga
  • Menjadikan kulit ibu dan anak lebih cantik berseri
  • Menjadikan emosi ibu lebih stabil dan lebih ceria
  • Membantu ibu menyusu menurunkan berat badan dan secara sihat dan berkesan
  • Rasa kenyang yang lebih lama
  • Membuatkan pembuangan menjadi lebih lawas, kurangkan risiko sembelit.

Jom saksikan kisah inspirasi wanita ini yang hilang berat 20 kilo selepas bersalin.

Berminat untuk bergelar supermom selepas habis pantang? Dapatkan set menyusu lengkap anda hari ini. Hubungi saya untuk sebarang pertanyaan dan info lanjut.

Puan Maziah Jamaludin

Call / sms / WhatsApp :  +6017-6258658

Email : maziahjamaludin@gmail.com

Fanpage : Healthy Vita Garden

Facebook : Maziah Jamaludin

Klik Sini Untuk Order

 

13 comments for “Tips Kurus Selepas Bersalin, Selamat Untuk Ibu Menyusu

Leave a Reply to Wan norasiah Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.