Derita Sakit Sendi dan Lutut Berakhir

Derita Sakit sendi bukan calang-calang penderitaannya. Lenguh sahaja cukup membuatkan kita sukar tidur malam. Bergolek ke kanan, bergolek ke kiri mencari posisi paling selesa untuk melelapkan mata. Apabila sakit sendi menyerang, satu badan terasa sakit dan ini menyebabkan kemurungan kepada penghidapnya.

pix_gal0

Dahulu kebiasaannya sakit sendi dihidapi mereka yang sudah berumur kerana kekurangan kalsium, penyusutan hormone estrogen dan progesterone. Namun kini, penyakit sudah tidak mengenal usia. Seawal remaja lagi penyakit ini mampu menyerang akibat pemakanan, gaya hidup, bebanan kerja berat, berat badan dan sebagainya.

Apakah Itu Sakit Sendi?

Sakit sendi merupakan radang sendi dan merupakan penyakit kronik pada sendi-sendi dan juga melibatkan beberapa organ lain. Sebanyak 1% hingga 3% penduduk seluruh dunia mengalami radang ini. Risiko untuk seseorang mengalami masalah sakit sendi ini akan meningkat seiring dengan peningkatan usia bermula 30 tahun sehingga 50 tahun. Kaum wanita terutamanya yang belum megalami ptuts haid (menopaus) lebih berisiko dari kaum lelaki untuk mendapat penyakit sendi ini.

sendi1

Sakit sendi terbahagi kepada dua iaitu:

1)      Osteoarthritis

Osteoartritis ialah keadaan di mana terdapat kemusnahan pada rawan yag menyelaputi sendi-sendi. Ia lebih biasa didapati pada usia yang lanjut dan pada mereka-mereka yang menegangkan sendi mereka, contohnya pada mereka-mereka yang bekerja keras dan mereka-meraka yang terlampau gemuk. Sendi-sendi yang selalu terlibat adalah sendi pinggang, lutut dan tulang belakang.

2)      Arthritis Reumatoid

Penyakit ini memberi kesan terutamanya pada sendi-sendi di bahagian jari-jemari dan pergelangan tangan. Sendi-sendi lain yang turut terlibat adalah pada bahagian bahu, lutut dan kaki.

Tips Penjagaan Optimum Sendi Agar kekal Sihat

Seperti yang kita sedia maklum, penyakit sendi datang dari gaya hidup kita sendiri. Oleh itu, penjagaan awal kepada sendi-sendi kita adalah penting bagi mengurangkan risiko radang sendi. Saya pernah bertemu sendiri dengan penghidap arthritis,katanya “sakit memang sampai kadang-kadang menangis sebab tak tahan dengan radang pada sendi..nak berjalan pun memang sakit. Setiap 2 minggu ambil injection untuk mengurangkan radang tapi tak baik-baik juga..”

Oleh itu, baiklah kita sediakan payung sebelum hujan. Di sini saya ingin kongsikan beberapa tips mudah yang boleh kita amalkan untuk membelai sendi-sendi kita agar ia kekal sihat walaupun usia sudah meningkat!!

Pilih Kasut Yang Sesuai

high-heel-joint-health

Tahukah anda bahawa kasut tmit tinggi memberi tekanan kepada pergelangan kaki dan lutut kita? Salah satu kesan buruk akibat pemakaian kasut tumit tinggi ialah Osteoartritis. Oleh itu, kaum wanita perlulah mengelak dari memakai kasut tumit tinggi secara beterusan kerana ia menyebabkan kesakitan pada sendi kaki.

Turunkan Berat Badan Sekiranya Berlebihan

Young woman stepping on a weighing scale

Berat badan berlebihan atau kegemukan memberi tekanan kepada seluruh sendi-sendi. Setiap kilogram mampu menyebabkan kerosakan kepada ligament dan tisu penghubung di bahagian lutut. Oleh itu, anda perlu berusaha untuk menurunkan berat sekaligus memperbaiki kesihatan badan keseluruhannya.

Ambil Kalsium Secukupnya

kalsiumUntuk pengetahuan anda, kalsium bukan sahaja mampu menguatkan tulang malah ia juga baik untuk semdi yang sihat. Sebaiknya kita mendapatkan sumber kalsium dari pemakanan harian. Namun begitu, sekiranya kita tidak mampu memenuhi keperluan kalsium badan, pengambilan supplement amat digalakkan.

Dapatkan sumber Omega secukupnya.

omega_25648211

Asid lemak omega 3 merupakan salah satu komponen penting untuk membina dan memelihara kesihatan tulang dan sendi. Omega 3 mampu larut ke dalam tisu rawan dan mencegah kemusnahan enzim yang membentuk tisu rawan tersebut. Oleh itu, ia mampu membantu mencegah artritis, memelihara fungsi sendi dan menangani gout dengan baik.

Lakukan Senaman Fizikal

jalan_kaki

Senaman fizikal mampu meningkatkan kesihatan sendi. Antara aktiviti yang boleh dilakukan adalah seperti berjalan kaki, joging, berbasikal dan berenang. Selain itu, lakukan regangan pada sendi-sendi sekiranya anda menjalani rutin harian yang kurang bergerak seperti menghadap komputer.

 Saya pernah bertemu sendiri dengan penghidap arthritis,katanya “sakit memang sampai kadang-kadang menangis sebab tak tahan dengan radang pada sendi..nak berjalan pun memang sakit. Setiap 2 minggu ambil injection untuk mengurangkan radang tapi tak baik-baik juga..” Oleh itu, beringatlah sebelum terkena.

Bagaimana Shaklee mengatasi Masalah Sakit Sendi?

Jom saksikan bagaimana wanita ini mengatasi masalah sendi yang Kronik dengan cepat dan mudah tanpa mengganggu aktiviti hariannya…

Rahsia Dia Tambat Hati Suami Kaw2, Sambil Tersenyum Manja from iReach HD on Vimeo.

Senang sahaja. Amalkan tiga kaedah yang mudah ini:

 set_sendi

Joint health set, Set Sendi, Advance Joint Healthy, osteoarthritis, Athritis Reaumatoid, rawatan sendi dengan shaklee,

Kaedah 1 : Mengekalkan tulang rawan yang sihat

Advance Joint Health Shaklee  membantu dengan 3 cara iaitu:
(i) menyokong keselesaan sendi
(ii) memelihara tisu penyambung yang sihat
(iii) meningkatkan kesan kusyen dan mengurangkan keradangan.

Kaedah 2 : Mengurangkan inflamasi

Omega Guard Shaklee

  • Omega3 yang  melambatkan degradasi (Penyusutan) tulang rawan
  • Mengurangkan reaksi keradangan dalam sendi-sendi.
  • membantu mengurangkan gejala-gejala dalam penyakit sendi.
  • Omega juga bertindak sebagai pelincir.
  • membantu kita untuk bergerak dengan lebih bebas.

Kaedah 3 : Mengekalkan sel tulang yang sihat

Osteometrix

Kalsium penting untuk kesihatan tulang, otot dan ligamen.Magnesium pula diperlukan untuk mengasimilasikan kalsium ke dalam tulang dengan mencegah pembentukan kalsium dalam tisu-tisu lembut dan sendi-sendi. Ramai orang mengambil terlalu banyak kalsium tetapi tidak cukup magnesium. Kajian menunjukkan pengambilan kalsium berlebihan bukan sahaja membantu menguatkan tulang temulang tatapi juga membantu mengurangkan gejala osteoarthritis.

Testimoni Set Sendi Shaklee

Pencegahan awal boleh menjadikan kita lebih sihat pada masa akan datang. Sama ada kita penghidap atau tidak,yang paling penting adalah untuk kita mendapatkan nutrient yang secukupnya seiring dengan peningkatan usia kita. Jom baca pengalaman pengguna Set Sendi Shaklee.

testimoni-sendi-2

Testimoni Kesihatan sendi

testi sendi

3 testimoni sakit lutut

Alhamdulillah sakit sendi ibu saya semakin pulih sejak mengambil set kesihatan sendi ini. Tiada apa mampu bagi saya untuk membalas jasa ibu. Hanya berdoa dan usaha untuk memberikan yang terbaik buat ibu tersayang.Jangan biarkan sakit sendi dan lutut ini menganggu pergerakan orang tersayang kita. Kecil pelaburannya tapi besar manfaatnya. InsyaAllah. Jadikan hadiah setiap bulan untuk ibubapa kita.

Jadi tunggu apa lagi? Order sekarang. Hanya satu klik sahaja lagi.

order-sekarang

Klik SINI untuk Panduan Mudah Cara Pembelian Secara Online

kambing

daftar-sekarang

Shaklee Independen Distributor

Kawasan COD : Putrajaya – Bangi – Desa Pinggiran Putra – Puchong – Kajang – Serdang

Call / sms / WhatsApp :  +6017-6258658

Email : maziahjamaludin@gmail.com

Fanpage : Healthy Vita Garden

Facebook : Maziah Jamaludin

16 comments for “Derita Sakit Sendi dan Lutut Berakhir

  1. f December, 2014 at 9:22 am

    bagus produk dari shaklee nie
    blogger lelaki recently posted…Vitamin Shaklee Bagus Untuk KesihatanMy Profile

  2. f January, 2015 at 2:56 pm

    ayah saya pun ambik set sendi Shaklee ni..alhamdulillah memang serasi dengan beliau..
    Najihah Abdul Mutalib recently posted…HIMPUNAN TESTIMONI VIVIX SHAKLEEMy Profile

  3. f January, 2015 at 10:37 pm

    menarik artikel nih.. patutla atuk cakap sharing-sharing yang orang suka boleh refer ke sini. Hmm..
    Epul Jaguh recently posted…CHECKLIST SENARAI BARANG KEPERLUAN IBU DAN BAYI SEMASA BERPANTANGMy Profile

  4. f January, 2015 at 3:25 pm

    alhamdulillah, lega sudah sakit sendi.
    Dr Fattah recently posted…Seksyen Pengetahuan Am Peperiksaan Separa PerubatanMy Profile

  5. f February, 2015 at 3:54 pm

    syukur sudah sembuh ibunya…

    ayah sy pun ada sakit lutut, doc kata sebab gel pelincir dah habis.. dan takde ubatnya kecuali painkiller… wallahua’lam
    Ummi Hanie recently posted…Anak ramai, tak penat ke?My Profile

  6. f February, 2015 at 9:11 pm

    Bila dah berumur ni macam-macam sakit datang. Sakit belakang lah, sakit lututlah dan macam-macam sakit. Kalau tak menjaga kesihatan diusia muda memang merana di usia lanjut…
    Sani Sini Sana recently posted…29 Tips Pemasaran FacebookMy Profile

  7. f February, 2015 at 2:26 pm

    Bagus produk Shaklee ni 🙂
    Iha Zaliza recently posted…Lifes: Gambar-Gambar Yang Akan Buat Aku Rasa Dah TuaMy Profile

  8. f February, 2015 at 3:22 pm

    Mak saya pun dah sembuh dari sakit lutut alhamdulillah
    Fuzy recently posted…10 Peranan Suami Kepada Isteri Yang Sering DiabaikanMy Profile

  9. f March, 2015 at 12:04 am

    Calsium dan magnesium memang bagus untuk sending dan tulang.
    Helmi Aliarit recently posted…MyUSSD *158# Sebuah Projek MyGov Mobile. Di Bawah MAMPU.My Profile

  10. f March, 2015 at 2:20 am

    dah lega sakit baru mudah nak buat kerja.
    ikhwan recently posted…Cara Menempah DVD BBMA Basic Live TradeMy Profile

  11. f March, 2015 at 12:42 am

    isteri saya sakit belakang ..doktor kata ada masalah dekat kusyen tulang rawan…sama ke dengan penyakt sendi tulang
    Hero Borneo recently posted…Kelahiran Blog WordPress Yang BaruMy Profile

  12. f March, 2015 at 11:19 am

    Informasi yang cukup menarik, dan produk yang ditawarkan pun best…
    ihsan recently posted…Smartphone Asus Zenfone C Murah Rp 1 jutaanMy Profile

  13. f May, 2015 at 9:42 am

    bahwa lah menyeberang shaklee ke Indonesia supaya bisa merasakan juga produk ini
    islam di dadaku recently posted…Hukum Sihir dan PerdukunanMy Profile

    • f May, 2015 at 11:51 pm

      Shaklee sememangnya sudah berada di seberang..Tuan juga boleh hubungi admin sekiranya berminat untuk mendapatkan produk2 terbaik dari shaklee..=)

  14. f July, 2015 at 6:18 pm

    yalah kan ..penjagaan awal kesihatan dapat mengelakkan sakit sendi
    mrhanafi recently posted…Rahsia Jana Pendapatan RM9 Ribu TerbongkarMy Profile

  15. f August, 2015 at 8:16 am

    Alhamdulillah mak dan kawan sy pun dah cuba produk shaklee untuk sendi lutut berkesan katanya.
    Daud Mohamad recently posted…Cara Terbaik Mendidik Anak Mengikut 3 Fasa Yang Wajib Ibu Bapa Tahu Moga Anak Menjadi Insan Berjaya Dunia AkhiratMy Profile

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge