Herbal Blend : Cara Menghilangkan Ruam Pada Kulit Bayi Yang Sensitif

Tahukan anda, kulit bayi 10 kali lebih nipis berbanding kulit orang dewasa. Oleh itu, kulit mereka yang gebu, halus mulus itu adalah sangat sensetif dan mudah merengsa. Sesetengah bayi mempunyai alahan di mana kulitnya sangat sensetif sehinggakan tidak boleh dibiarkan di dalam keadaan basah terlalu lama terutamanya akibat peluh ataupun pampers yang sudah penuh. Kulit mereka akan menjadi kemerahan dan mungkin mengelupas. Perkara ini menyebabkan bayi kurang selesa, kesakitan dan meragam. Tentu ibu-ibu panik bukan? Jadi, apakah yang ibu-ibu perlu lakukan untuk menghilangkan ruam pada kulit bayi?

Huggies Dry Pants_Baby Pic (1)_lr

Apakah Itu Ruam dan Puncanya?

Ruam biasanya kan menyebabkan kulit menjadi kemerahan dan merengsakan terutamanya di bahadia anggota pelipat seperti di celah kelangkang,kemaluan, punggung, bahagian leher dan peha bayi. Sekiranya dijangkiit kuman, kawasan ruam akan kelihatan merah garang, diseliputi ruam yang berkilat dan bertompok-tompok. Ruam ini dipenuhi bintil-bintil kecil pada bahagian yang dijangkiti.Kebiasannya ruam berlaku kepada kulit bayi yang sensetif terhadap:

  • Air kencing – Lampin dipakai terlalu lama. Bahan kimia dari ammonia yang dihasilkan oleh air kencing akan menyebabkan lapisan pelindungan kulit musnah. Oleh itu, kulit akan menjadi merah dan berlaku keradangan.
  • Najis – Najis bayi menjadi sedikit berasid bergantung kepada pemakanan bayi dan ubat ubatan tertentu.
  • Bahan Kimia – Sabun mandian dan sabun membasuh lampin mungkin mengandungi bahan kinia yang menyebabkan kerengsaan kepada bayi. Oleh itu, gunakan sabun khas untuk bayi anda.

Tips Penjagaan Kulit Bayi Yang Terkena Ruam

ganti pampers

1. Pastikan bayi sentiasa dalam keadaan kering.

Dedahkan bahagian terkena ruam pada udara terutamanya apabila ruam sudah kelihatan atau menjadi semakin teruk.

2. Kerap menukar lampin bayi.

Jangan biarkan air kencing terlalu lama sehingga lampin menjeruk. Tukar lampin dengan segera apabila lampin sudah kotor atau basah

3. Kurangkan penggunaan sabun

Jangan mencuci bahagian yang terkena ruam dengan kerap. Sebaiknya hanya menggunakan air suam untuk mencuci sisa kencing atau berak bayi.

4. Elakkan penggunaan bedak “TALKUM”

Bedak akan menyebabkan kulit bayi menjadi kering. Sesetengah bedak memerangkap air termasuklah peluh bayi. Bedak dah peluh yang terkumpul di bahagia pelipat menyebabkan kulit merengsa. Anda boleh menggunakan bedak yang diperbuat daripada cornstarct.

5. Elakkan membasuh insert bagi cloth diapers dengan sabun pencuci

Khas untuk mereka yang menggunakan cloth diapers, elakkan penggunaan sabun pencuci yang berbau wangi dan pelembut pakaian. Cukup sekadar membuang sisa, rendam dengan air suam dan bilas beberapa kali.

6. Longgarkan lampin

Jangan pakaikan lampin pada bayi terlalu ketat. Pastikan bayi selesa untuk pergerakan dan kulit boleh bernafas.

7. Breastfeding

Ya, ruam adalah disebabkan daya ketahanan badan bayi adalah lemah dan tidak dapat melawan jangkitan. Susu ibu sangat membantu untuk mengurangkan ruam bayi. Oleh itu, ibu menyusu perlulah mengambil diet yang berkhasiat untuk membentuk imunisasi bayi yang kuat dan kental!

Petua Merawat Ruam Agar Bayi Kembali Ceria

cute

  1. Tepung Ubi

Hanya bancuhkan tepung ubi dan sapu pada bahagian ruam. Mudah dan selamat. Ia membantu masalah kulit termasuklah masalah melecet dan jerawat. Ia sejuk apabila disapukan pada kulit dan memberikan rasa selesa kepada bayi.

  1. Minyak Zaitun

Kaya dengan vitamin E dimana merawat ia membantu merawat kulit yang rosak dan mengurangkan rasa kerengsaan pada bayi.

  1. Penggunaan Nappy Rash Cream

Pelbagai krim untuk ruam bayi yang terdapat di pasaran. Sebagai ibu bapa, kita perlulah mencari yang bersesuaian dengan kulit bayi.

Herbal Bland Multipurpose Cream Untuk Ruam Kulit Bayi

Seperti yang kita sedia maklum, pelbagai jenis ubat untuk merawat ruam pada bayi di pasaran sekarang dan sesetenganya mengandungi bahan steroid. Walaupun ia menyembuhkan ruam bayi,adakah anda pasti bahawa krim tersebut tidak menipiskan kulit bayi? Kulit bayi adalah sensetif dan sekiranya kulit bayi menipis, ia akan mengundang penyakit kulit yang lain pula. Oleh itu, jangan biarkan anak anda terus menderita dengan krim yang digunakan sekarang.

Apa Yang Istimewa Mengenai Herbal Bland Cream ini?

herba bland

1. Satu tube Herbal Bland 113g ini tahan lama dan berbaloi-baloi dengan harganya hanya RM 27.50 sahaja. Hanya sapuan yang nipis sudah memadai.

2. Herbal Blend Cream dibuat menggunakan bahan-bahan semulajadi seperti horse chestnut, bunga yarrow, daun sage dan rosemary.

3. BEBAS dari paraben dan juga bahan kimia berbahaya. Jadi, ianya selamat untuk bayi anda. Nak sapu kat muka, tangan, kaki, celah ketiak, mana-mana pun boleh keranaya ianya selamat.

Oleh itu, Herbal Bland haruslah dimiliki sekurang-kurangnya 1 tube untuk 1 rumah. Dengan gelaran “MULTIPURPOSE” semestinya krim ini pelbagai fungsinya yang tersendiri. Saya juga membekalkan Herbal Bland ini kepada anak saya untuk dihantar kepada pengasuh. Alhamdulillah, ramai yang telah mencuba dan tak pasal-pasal pengasuh anak saya menjadi dealer Herbal Bland kepada ibu-ibu yang lain.Bertindak segera agar anda tidak lagi dibelenggu tangisan bayi akibat ruam!!

Jadi tunggu apa lagi? Order sekarang. Hanya satu klik sahaja lagi.

 order-sekarang

Klik SINI untuk Panduan Mudah Cara Pembelian Secara Online

kambing

daftar-sekarang

Shaklee Independen Distributor

Kawasan COD : Putrajaya – Bangi – Desa Pinggiran Putra – Puchong – Kajang – Serdang

Call / sms / WhatsApp :  +6017-6258658

Email : maziahjamaludin@gmail.com

Fanpage : Healthy Vita Garden

Facebook : Maziah Jamaludin

1 comment for “Herbal Blend : Cara Menghilangkan Ruam Pada Kulit Bayi Yang Sensitif

  1. f February, 2015 at 10:20 am

    Cream ni bukan setakat baby…saya pon suka guna….xmeleket mcm lotion lain
    fuzy recently posted…Tips Luka Jahitan Bersalin Cepat SembuhMy Profile

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge